سیستم سپتیک تانک چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم سپتیک تانک فاضلاب خانه را نگهداری می کند تا زمانی که زباله های جامد در پایین مخزن سپتیک تانک (لایه لجن) ته نشین شوند و زباله های سبک تر مانند روغن به سمت بالا می روند تا یک لایه کف را تشکیل دهند. بین این دو لایه، مایع شفافی قرار دارد که به لوله خروجی می ریزد و به تدریج از طریق یک میدان تخلیه خارج می شود. باکتری های موجود در سپتیک تانک به طور طبیعی مواد زائد آلی را تجزیه کرده و تجمع لایه لجن را کند می کنند.

چگونه باکتری های ناکافی می توانند علت خرابی سیستم سپتیک تانک باشند؟

زباله های روزمره، از کاغذ گرفته تا روغن ها و چربی ها، که در سیستم سپتیک تانک خود قرار می دهید، معمولاً توسط میلیون ها باکتری طبیعی موجود در مخزن سپتیک تانک شما تجزیه می شود. هنگامی که برخی از مواد شیمیایی رایج خانگی مانند صابون های ضد باکتری و سفید کننده بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند این باکتری های مفید را که در سیستم سپتیک تانک شما پر می شوند، از بین ببرند. علاوه بر این، مقدار بیش از حد آب که از زهکشی پایین می رود، بخش بزرگی از باکتری های مفیدی را که در سپتیک تانک شما رشد می کنند، خارج می کند. در چنین سیستم سپتیک تانک ضعیفی، فاضلاب می تواند سریع تر جمع شود و در نهایت لوله خروجی را مسدود کند یا احتمالاً سبب مسدود شدن میدان تخلیه شما شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک سیستم سپتیک تانک پشتیبان می تواند رخ دهد، که نیاز به پمپاژ اضطراری و جایگزینی میدان تخلیه احتمالی دارد.

پشتیبان گیری از سیستم سپتیک تانک چیست؟

پشتیبان گیری سیستم سپتیک تانک یک آشفتگی بد بو در داخل و خارج از خانه شما است. تجمع بیش از حد مواد جامد فاضلاب در مخزن سپتیک تانک می تواند مورد توجه قرار نگیرد تا زمانی که در نهایت باعث ایجاد پشتیبان و خرابی سیستم شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، فاضلاب اضافی ممکن است به خانه شما برود و به حمام، سینک آشپزخانه و لباسشویی تخلیه شود. این فاضلاب بوی بد می تواند به حیاط و حتی در حوضچه های مجاور نیز منتقل شود.

سیستم سپتیک تانک خود را به طور منظم بازرسی و پمپاژ کنید.

لجن در مقادیر زیاد فقط توسط یک پمپ کننده حرفه ای قابل حذف است. شما باید از متخصص پمپاژ سپتیک تانک بخواهید که سیستم سپتیک تانک شما را بررسی کند تا تشخیص دهد که آیا تجمع زباله های جامد خیلی زیاد است و نیاز به حذف دارد یا خیر. طبق گفته سازمان حفاظت از محیط زیست میانگین سیستم سپتیک تانک باید حداقل هر سه سال یکبار بازرسی شود. سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین چهار عامل کلیدی را مشخص می کند که بر فرکانس پمپاژ سیستم سپتیک تانک خود تأثیر می گذارد: اندازه خانه، کل فاضلاب تولید شده، حجم مواد جامد در فاضلاب و اندازه مخزن سپتیک تانک. با متخصص خدمات سپتیک تانک محلی خود صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا سپتیک تانک شما باید بیشتر بازرسی و پمپاژ شود یا خیر. شما نباید خودتان سیستم سپتیک تانک را بررسی کنید زیرا گاز هایی که در مخزن سپتیک تانک جمع می شوند می توانند کشنده باشند.

مراقب آن چه در زهکشی می ریزید باشید!

اکوسیستم سیستم سپتیک تانک بسیار ظریف است. برخی از مواد شیمیایی خانگی مانند سفید کننده و صابون های ضد باکتری می توانند باکتری های مفید را از بین ببرند، بنابراین باید از شستشوی آن ها در مجرای فاضلاب خود داری کنید. طبق گفته سازمان حفاظت از محیط زیست، شستشو یا ریختن اقلام نا مناسب، چیز هایی مانند روغن پخت و پز، چربی ها، پاک کننده های سمی و رنگ ها در سیستم سپتیک تانک شما می تواند تعداد دفعات نیاز به پمپاژ سپتیک تانک توسط یک متخصص را افزایش دهد.

در نهایت، مطمئن شوید که روزانه چه مقدار آب وارد سیستم سپتیک تانک شما می شود. با صرفه جویی در مقدار آبی که در خانه استفاده می کنید، می توانید عملکرد سیستم سپتیک تانک خود را بهبود بخشید و خطر خرابی سیستم سپتیک تانک را کاهش دهید. سازمان حفاظت از محیط زیست توصیه می کند که میزان فاضلاب ورودی به سیستم سپتیک تانک را با استفاده از توالت ها و سر دوش های با راندمان بالا، هواکش های شیر آب و تکنیک شستشوی مناسب کاهش دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هنگام استفاده از ماشین لباسشویی خود اندازه بار را انتخاب می کنید و سعی کنید استفاده خود را از ماشین در طول هفته پخش کنید. استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی می تواند به طور بالقوه به میدان تخلیه سیستم سپتیک تانک، گران ترین جزء سیستم سپتیک تانک شما، آسیب برساند.

از سیستم سپتیک تانک برای چه مواردی استفاده می شود؟

آبی که از خانه شما جاری می شود اغلب آلوده است و نوشیدن یا دست زدن به آن را غیر ممکن می کند. حمام کردن، شستن ظروف و شستن لباس نیز آب کثیف تولید می کند.

سپتیک تانک ها از فرآیند های طبیعی و مکانیکی برای تصفیه فاضلاب عبوری از سیستم استفاده می کنند. مهم نیست که از کجا می آید داخل خانه. این ماده جامدات ناخواسته و مواد آلی را قبل از بازگرداندن آب به زمین حذف می کند.

این جایی است که سیستم سپتیک تانک شما وارد کار می شود. سیستم های سپتیک تانک زمانی که سیستم های فاضلاب شهری در دسترس نیستند، فاضلاب را تصفیه می کنند.

مزایای سیستم سپتیک تانک

سطح یک سیستم سپتیک تانک نسبت به سایر سیستم های تصفیه فاضلاب ویژگی های منحصر به فردی دارد که سبب پر کاربرد بودن این سیستم تصویر فاضلاب شده است از مزایای آن می توان به مواد زیر اشاره کرد:

· قابلیت این که در رنگ ها و ابعاد دلخواه ساخته شود را دارد.

· وزن سپتیک تانک پایین بوده و حمل و نصب آن آسان است.

· میزان انرژی که برای خنثی سازی فاضلاب استفاده می شود کاهش می یابد.

· این سیستم در برابر شرایط محیطی و مواد خورنده داخل فاضلاب دوام بالایی دارد.

· به دلیل این که نصب سپتیک تانک به این صورت است که در زمین دفن می شود فضا اشغال نمی کند.

· به دلیل این که از وسایل الکترومکانیکال استفاده نمی کند نیازی اپراتور و تعمیر و نگهداری دائم ندارد.

· زمان ساخت سپتینک تانک بسیار سریع می باشد و به سرعت ساخت و نصب می شود که نصب آن نیز بسیار ساده است.

· قیمت مناسب این سیستم نسبت به پکیج های تصفیه فاضلاب به طوری است که قیمت سپتیک تانک در مقایسه با پکیج تصفیه فاضلاب حدود یک سوم می باشد.

· سپتیک تانک نیاز به نیروی بهره بردار ندارد و هزینه تعمیر و نگهداری از آن بسیار پایین است به طوری که فقط هر دو سال نیاز است لجن به وجود آمده در کف سپتیک و خالی شود در هنگام خالی کردن لجن به این موضوع توجه داشته باشید که مقداری لجن باید در کف سپتیک تانک باقی بماند چرا که در این صورت به راندمان رسیدن سپتیک تانک زمان اندکی می برد.

راه اندازی و نگهداری سیستم سپتیک تانک

در حالت کلی طراحی سیستم سپتیک تانک دارای دو بخش می باشد به طوری که مخزن سپتیک تانک به وسیله یک دیوار جدا کننده به دو قسمت تقسیم می شود که این دیواره در زیر سطح فاضلاب دارای سوراخی می باشد و این سوراخ راه زمینی عبور پساب از قسمت اول به سمت قسمت ثانویه را فراهم می کند.

قسمت ابتدایی مخزن سپتیک تانک فضای بیشتری در حدود ۶۰ درصد و سپتیک تانک را به خود اختصاص داده است است. در این بخش ذرات جامد ته نشین شده و چربی و روغن شناور می شوند. بخش بعدی که زلال سازی نام دارد و فاضلاب بعد از اینکه جامدات و روغن در این بخش جدا شدند از آنجا خارج می شود. بهتر از بدانید که سپتیک تانک فقط می تواند حداکثر ۴۰ درصد از بار آلودگی فاضلاب را کاهش دهد.

با توجه به جنس مخزن سپتیک تانک چگونگی نصب آن و جنس آن متغیر است. در گام اول نصب سپتیک تانک باید میزان نفوذ خاک منطقه بررسی شود. دیگر ویژگی هایی که باید بررسی شوند ویژگی هایی همچون توپوگرافی، فضای موجود، نوع محل، نوع خاک و لایه بندی آن، میزان آب مصرفی بر اساس محل چاه و ... بررسی می شود و در نصب و طراحی تاثیر گذار می باشد.

برای شروع کار ابتدا فاضلاب از طریق لوله ورودی به مقصد اول سپتیک تانک وارد می شود در این بخش که توسط جدا کننده بخش دوم شده است به دلیل افزایش وزن مواد شناور و جامد به سمت پایین مخزن حرکت کرده ته نشین می شوند و روغن ها و چربی ها نیز طرف بالا حرکت کرده بر روی سطح آب معلق می شوند.

تجمع رسوبات سبب به وجود آمدن توده ای از لجن در کف مقصد می شود که در آن باکتری و میکروب تکثیر شده و رشد می کند. فاضلاب به خاطر فرایند های بیولوژیکی که در زمان تکثیر و رشد باکتری ها اتفاق می افتد و حجم آلودگی ها را کاهش داده و بخشی از لجن نیز به بیوگاز تبدیل می‌ شود بیوگاز تولید شده است توسط تهویه موجود در بالای مخزن خارج می شود.

نکات مهم در مورد نگهداری سیستم سپتیک تانک

برای این که سیستم سپتیک تانک فاضلاب بازده خوبی داشته باشد بهتر است نکاتی را رعایت کنید، این نکات عبارت است از:

· هنگام خالی‌کردن انباره تمام مواد لجنی نباید بیرون آورده شود و مقداری از آن باید ته انباره بماند تا به روند کار آن بهبود بخشد.

· هیچ گونه ماده گند زدایی درون انباره نباید وارد شود چرا که سبب از بین رفتن باکتری های تصفیه کننده درون فاضلاب می شود.

· در فاصله ی زمانی مورد نیاز لجن جمع شده در کف انباره را باید از انباره خارج کرد لجن های آب را به صورت زهکشی و ثقلی می توان خالی کرد که معمولا به کمک پمپ خارج می کند.